Hoe werkt het?

Er zijn trainingsschema's van 5 tot 30 km en voor de lange afstandswandelaars van 50 en 100 km. De schema's van 5 tot 30 km duren telkens 12 weken. Ze zijn zo gemaakt dat het aantal gewandelde kilometers en de intensiteit wekelijks worden opgebouwd. De 5e en 10e week zijn telkens relatief rustiger. Je kiest ook zelf aan welk tempo je je eindafstand wenst te stappen. Afhankelijk hiervan is een trainingsschema veel intensiever dan een ander. Voor de lange afstand bereid je je in 200 dagen voor op een 50 of 100 km. Voor de reeds gevorderde wandelaars doe je hetzelfde in 100 dagen.

Afhankelijk van welk programma je kiest, staan er wekelijks 2 of 3 trainingen gepland. We willen deze schema's haalbaar houden voor iedereen, maar om optimaal voorbereid aan de start te komen zijn 3 trainingen per week ideaal. Heb je naast wandelen nog andere sportieve activiteiten, dan kunnen deze ook als 3de training dienen. De schema's zijn vooral bedoeld als een leidraad en zijn dus zeker niet absoluut. Je kiest dus zelf op welke dagen je de trainingen legt, maar zorg er wel voor dat je minimum één dag rust hebt tussen twee trainingen. We raden je ook aan om de lange wandelingen in het weekend te doen want dan ben je het meest uitgerust en kan je voor jezelf het meest geschikte moment kiezen.

Beginners/gevorderden

Lange afstandswandelaars